سامانه محاسبه و وصول برخط عوارض خودرو شهرداری های همگامان

با افزایش روز افزون تعداد وسائط نقلیه در سطح کشور و نیاز به  اعمال یک رویه یکسان در حوزه خدمات قابل ارائه به خودرو ها، جز نیازهای اساسی می‌باشد.

بدین منظور گروه شرکتهای همگامان، به منظور حذف فرآیندهای کاغذی، افزایش بهره‌وری، شفاف‌سازی و تسریع فرآیند محاسبه و دریافت عوارض خودرویی، نرم افزار محاسبه و وصول عوارض خودرو را تولید نموده است و آماده ارائه رایگان این نرم افزار را به شهرداری های کل کشور می باشد. این نرم افزار قابلیت اجرا بصورت دریافت مکانیزه داخل شهرداری و یا برون سپاری از طریق دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان، را دارد.

برخی از مزایای اجرایی شدن سامانه در شهرداری ها عبارتند از:
  1. سامانه در راستای اجرای مواد مرتبط در بند دوم ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری با هدف واگذاری بخشی از فرآیندهای قابل برون سپاری به بخش عمومی و غیردولتی کشور تهیه و تولید شده است
  2. ارتباط با سامانه شناسه خودرو ناجا (VIN) جهت اعتبارسنجی صحت اطلاعات وارد شده توسط دفاتر و محاسبه دقیق عوارض یک خودرو خاص و افزایش درآمد شهرداری ها
  3. کنترل الگوریتم شناسه خودرو (VIN) جهت جلوگیری از ورود اطلاعات غلط توسط دفاتر پستی و پیشخوان
  4. ایجاد رویه یکسان در سراسر کشور برای محاسبه عوارض خودرو بر طبق نرخ های اعلامی سازمان امور مالیاتی و جلوگیری از محاسبات غیر دقیق دستی و جلوگیری از سو استفاده برخی از مالکین خودرو در مراجعه به این گونه شهرها جهت واریز مبلغ عوارض با هدف کاهش میزان مبلغ محاسبه شده.
  5. امکان تجمیع سوابق پرداخت خودروها و اخذ گزارشات مدیریتی از سامانه در سطوح مختلف با توجه به سطح دسترسی کاربران، در سطح شهر، استان و کشور
  6. تخصیص یک درگاه پرداخت اینترنتی برای شماره حساب معرفی شده از سوی شهرداری.
  7. واریز فوری مبلغ عوارض خودرو به حساب معرفی شده از سوی هر شهرداری همزمان با دریافت از مالک خودرو و صدور تاییدیه پرداختی به مراجعه کنندگان از طریق سیستم بانکی.
  8. امکان ارائه سیاستهای انگیزشی ( اعمال تخفیف برای اصل عوارض یا جرایم آن ) با نظر هر شهرداری و در نتیجه افزایش درآمد شهرداری ها.
  9. گروه بندی خودروها به خودرو های سواری، غیر سواری و موتورسیکلت. نرخ عوارض خودرو های سواری سالیانه و توسط سازمان امور مالیاتی اعلام میگردد. نرخ خودروهای غیر سواری (کامیون، باری ، اتوبوس و …) و موتورسیکلت ها
  10. بصورت منطقه ای و بر اساس قیمتهال مصوب شورای شهر هر شهر قابل اعمال است.
  11. استفاده از فضای دفاتر پستی و پیشخوان سراسر کشور جهت انجام تبلیغات محیطی وصول عوارض خودرو
  12. تامین رفاه شهروندان در پرداخت عوارض خودرویی با ایجاد امکان مراجعه به نزدیکترین دفتر پستی یا پیشخوان محل کار یا زندگی خود.
  13. حذف سفرهای زاید درون شهری با هدف کاهش ترافیک سطح شهر و آلایندگی هوا
  14. حذف هزینه های پرسنلی شهرداری با برون سپاری این خدمت و کاهش حجم مراجعه کنندگان ناشی از اجرای این فرآیند در شهرداری ها و متعاقباً کاهش بهای تمام شده ارائه خدمت در شهرداری ها.
  15. کاهش بهای تمام شده دریافت خدمات برای شهروندان